Draken ligger på ett bra läge i Vasastan med nära till parker, utflyktsmål samt kultur.
Vi är ute varje dag då vi går till någon av våra närliggande parker
eller tar oss utanför vårt närområde med buss, tunnelbana eller pendeltåg.
 Under de varma årstiderna har vi heldagsutflykter minst en gång i veckan då barnen äter och sover utomhus.

Sång, natur, skapande, språk och rörelse utgör en central roll i den dagliga verksamheten.
Vi följer barnens intressen och nyfikenhet i de teman och projekt vi arbetar med.
På Draken betyder traditioner extra mycket. Vi firar både våra svenska, internationella och Drakens alldeles egna.

Vi arbetar efter Stockholmsstads riktlinjer för förskola och Lpfö 18

Föräldrakooperativ innebär ett nära samarbetet mellan vårdnadshavare och personal.
Vårdnadshavarnas delaktighet i bl.a. styrelseuppdrag ger en insyn i verksamheten och barnens vardag.
Tillsammans skapar vi en trygg miljö för barnen.

Vi har ett samarbete med fler föräldrakooperativa förskolor där våra blivande skolbarn får träffa jämnåriga i en skolförberedande verksamhet.